Icon--npo spotify youtube twitter facebook instagram whatsapp linkedin mail search arrow-right menu arrow down clock Icon video audio camera snapchat theme location

Dag 1 • Maandag 14 oktober 2019 • Heenreis – Kavala
Vandaag begint onze reis op Schiphol. We ontmoeten elkaar bij de incheckbalie van Transavia waar we inchecken voor onze rechtstreekse vlucht naar Thessaloniki. Na aankomst op de luchthaven worden verwelkomd door onze gids, die ons begeleidt naar ons hotel in Kavala. We verblijven hier de komende twee nachten.

Dag 2 • Dinsdag 15 oktober 2019 • Filippi – Neapolis (Kavala) –  Via Egnatia
Kalimera, oftewel goedemorgen in Griekenland. We beginnen met een rit langs de rivier Gaggitas, waar de purperverkoopster Lydia werd gedoopt. Door naar Filippi, waar Paulus de eerste christelijke gemeente stichtte. De hoeveelheid overblijfselen en herinneringen aan Paulus die we in Filippi vinden, zullen je verbazen. We zien o.a. de agora, het gerechtsgebouw en de gevangenis waar Paulus en Silas gevangen hebben gezeten. Langs de Via Ignatia, die Paulus en zijn metgezellen hebben gelopen, keren we terug naar Kavala. Hier zetten Paulus en zijn metgezellen voet aan Europees land en begon de verkondiging van het Evangelie in Europa.  We zien in de haven de muurschildering van het ‘gezicht van Troas’. Vanaf een uitzichtpunt boven de stad genieten we van een prachtig uitzicht, zowel op de stad als op de Via Egnatie, de weg die Paulus liep van Neapolis naar Filippi. We dineren ’s avonds in ons hotel in Kavala.

Dag 3 • Woensdag 16 oktober 2019 • Cruise langs Mount Athos – Thessaloniki
Vandaag verlaten we ons hotel in Kavala. We reizen naar Ouranoupolis waar we inschepen voor een cruise (drie uur) langs de heilige berg Athos. Hier huisvest een aparte religieuze staat binnen Griekenland met zijn eigen wetten. Na ontscheping is er vrije tijd in het gezellige vissersplaatsje Ouranoupolis. De oude verdedigingstoren, ook wel ‘Pyrgos’, is centraal gelegen aan het dorpsplein. De boulevard van Ouranoupolis is erg gezellig met vele restaurantjes, tavernes en winkeltjes. In de loop van de middag zetten we onze reis voort naar Thessaloniki. We verblijven hier de komende twee nachten.

Dag 4 • Donderdag 17 oktober 2019 • Thessaloniki
Vandaag maken we nader kennis met Thessaloniki, de stad waar Paulus en Silas grote moeilijkheden ondervonden. In die tijd woonden er een grote groepering Joden in Griekenland. Op onze stadstour zien we o.a. de triomfboog en de Rotunda van Galerius, de Hagia Sophia, nu de hoofdkerk van de stad. Vroeger was dit een moskee. ’s Middags bezoeken we de plaats waar Paulus de gemeente van Thessaloniki nog toesprak voordat hij vluchtte. Ook maken we een stop bij de stadsmuren met een prachtig uitzicht over de gehele stad. We dineren vanavond in een oude Griekse Taverne, waar we de Griekse sfeer zullen proeven. Vannacht verblijven we opnieuw in ons hotel in Thessaloniki.

Dag 5 • Vrijdag 18 oktober 2019 • Vergina – Veria – Kalambaka
We verlaten Thessaloniki en rijden naar Vergina voor een bezoek aan de imposante Macedonische Koningsgraven. Daarna rijden we naar het Bijbelse ‘Berea’, tegenwoordig Veria genoemd. Nog steeds wordt gememoreerd wat Paulus heeft verricht in deze gemeente. In Handelingen 17:10-14 lezen we dat Paulus en zijn metgezellen hier maar kort zijn geweest. De prediking van Paulus was voor vele Berenzen een zegen. Berea was één van de Macedonische hoofdsteden. Hier werd Paulus’ prediking getoetst aan de Schrift en dit bracht geen conflict. Men kende er een rijke bloeiende christelijke gemeente van Joden en Grieken tezamen. We bezoeken het ‘gedachtenismonument aan Paulus’ prediking’ middenin dit stadje. Hierna gaan we naar deoude synagoge en de Joodse wijk. Vervolgens rijden we door de provincie Thessalië naar Kalambaka met de wereldberoemde Meteora Kloosters voor de overnachting.

Dag 6 • Zaterdag 19 oktober 2019 • Meteora Kloosters – Athene
Vandaag bezoeken we de unieke Meteorakloosters. Het Griekse woord ‘meteora’ betekent ‘zwevend tussen hemel en aarde’. De kloosters zijn gelegen op immens hoge steile rotsen. In de Byzantijnse periode hadden de eerste monniken hun kluizenaarswoningen in de holtes van deze rotsen. Zo vormde zich een gemeenschap van 24 kloosters. We bezichtigen twee van de zes nog bewoonde kloosters. We sluiten onze bezoek in Kalambaka af met een bezoek aan een iconenwerkplaats. In de loop van de middag reizen we naar Athene waar we de komende drie nachten zullen verblijven.

Dag 7 • Zondag 20 oktober 2019 • Athene
Vandaag is de zondag. We wonen een kerkdienst bij in de Grieks Evangelische Kerk bij Monasteraki, gelegen aan de voet van de Akropolis. De rest van de dag is ter vrije besteding. ’s Avonds organiseren we een sing-in in een zaal van het hotel.

Dag 8 • Maandag 21 oktober 2019 • Athene
Een volle dag in Athene. We krijgen opnieuw een indruk van het omvangrijke werk dat door Paulus werd verricht om het evangelie te verbreiden op het Europese continent. In Handelingen 17:15-34 lezen we over de geloofsmoed en de spreekmoed van Paulus op de Areopagus. Juist op deze plaats, want Areopagus betekent ‘heuvel van Ares’, de Griekse naam voor ‘Mars’. Paulus was hier alleen, omdat zijn metgezellen Silas en Timotheüs pas kwamen opdagen in Korinthe. Hier sprak Paulus tot de Epicurische en Stoïsche filosofen. Op de Aeropagus zien we de bronzen plaquette waar Paulus’ rede ingegraveerd is. We bezoeken o.a. het Dionysustheater, het heiligdom van Asklepieion en genieten van het uitzicht op Athene.  We bezoeken op de plaats de synagoge waar Paulus heeft gepredikt. We lunchen bij het Monastirakiplein en het gezellige Plaka-gebied. ’s Middags maken we een panoramische stadsrondrit door Athene langs de belangrijkste gebouwen van de stad. We maken een fotostop bij het prachtige marmeren Panathinaiko Olympisch Stadion. ’s Avonds dineren we in ons hotel.

Dag 9 • Dinsdag 22 oktober 2019 • Treinreis door Vouraikoskloof • Korinthe
We gaan vroeg weg voor een mooie dag en rijden richting Peloponnesos naar het dorpje Diakofto om daar de historische ‘Odontotos-trein’ te nemen. Een prachtige treinreis door de Vouraikloskloof. Deze treinroute werd in 1886 gebouwd en was toen een indrukwekkend stukje techniek voor die tijd. We reizen per trein naar het bergdorpje Kalavryta. In Kalavryta bezoeken we het Holocaust museum. Er zal een stop worden gemaakt bij het indrukwekkende monument dat herinnert aan de duistere dagen die dit dorp beleefd heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog. Met de bus rijden we naar beneden en vervolgen onze weg naar Oud-Korinthe. We maken een fotostop bij het Kanaal van Korinthe. Ooit was Korinthe één van de meest machtige steden van Hellas met onder meer de tempel van Apollo. Door zowel mensen als aardbevingen is vrijwel alles verwoest. Toch is het ruïneveld, waar de machtige Akrokorinthos statig bovenuit rijst, een bezoek meer dan waard. Na dit bezoek doen we de overblijfselen van de haven van Kenchreeën aan vanwaar Paulus vertrok op reis naar Klein Azië. We eindigen de reis vandaag in Tolo, een badplaats, waar we de komende twee nachten zullen verblijven.

Dag 10 • Woensdag 23 oktober 2019 • Epidaurus – Mycene – Nafplion
Vandaag gaan we naar Epidaurus, het heiligdom van Asklepius (god van geneeskunde). Indrukwekkend is hier het antieke theater, beroemd om de unieke akoestiek. Elke zomer worden hier voorstellingen van antieke tragedies opgevoerd. Daarna bezoeken we de overblijfselen van de stad Mycene. Beroemd is de volledig in tact gebleven Leeuwenpoort. De namiddag heeft u vrije tijd in het sfeervol havenstadje Nafplion.’s Avonds genieten we van een feestelijk afscheidsdiner met traditionele Griekse muziek.

Dag 11 • Donderdag 24 oktober 2019 • Terugreis
Vanuit Tolo brengt de touringcar ons naar de luchthaven van Athene. Na aankomst op het vliegveld checken we in voor onze vlucht naar Amsterdam. Met mooie herinneringen aan deze inspirerende reis keren we huiswaarts.