Icon--npo spotify youtube twitter facebook instagram whatsapp linkedin mail search arrow-right menu arrow down clock Icon video audio camera snapchat

Jaap Schouten.

Jaap Schouten.

Hij wilde zeeman worden, maar door de vroege dood van zijn vader kwam hij terecht in het onderwijs. En zo ontdekte Jaap Schouten (Schiedam, 1936), emeritus hoogleraar onderwijskunde, dat het stellen van vragen belangrijker kan zijn dan het beantwoorden. Zijn boekje Met krijt aan de vingers bevat dan ook talloze vragen, bedoeld als onderzoeksmateriaal voor leerkrachten. Want, zegt hij, 'de tolerantie in de samenleving zal toenemen als wij in het onderwijs niet de waarheid verkondigen, maar die laten vinden.' Schoutens eigen onderzoek was vooral gericht op Values in Education. Daartoe werden studiereizen ondernomen om na te gaan hoe andere culturen en religies hun invloed uitoefenen op educatieve processen. Zijn methode Leefstijl, voor sociaal-emotionele vaardigheden, wordt gebruikt op veel scholen in Nederland. Ook stilte speelt een belangrijke rol in zijn werk en zijn leven: 'Als leraar je mond houden kan een van de beste leervormen zijn; anders wordt onderwijzen georganiseerde bemoeizucht.' Schouten groeide op in de Gereformeerde Gemeente, maar wist zich los te maken van God als toornend rechter. Hij vond rust in meditatie: 'dan vraag je niets, maar je ontvangt.' Woorden als verwondering, vermoeden en mysterie vergezellen hem op zijn levensweg. Zijn heilige tekst, een lied van Alfred Bronswijk, begint dan ook aldus: 'Wij leven van verwondering en uit een diep vermoeden, dat in en om ons leven heen een hand ons wil behoeden.'