Icon--npo spotify youtube twitter facebook instagram whatsapp linkedin mail search arrow-right menu arrow down clock Icon video audio camera snapchat theme location

Over 'Genaaid'

Hoofdrolspelers uit de tv-serie Genaaid

Vijf beginnende modeontwerpers krijgen de kans om een duurzame collectie te ontwikkelen. Er is alleen één voorwaarde: ze moeten eerst zelf ervaren hoe het er in de kledingindustrie aan toe gaat. Samen met presentatrice Jennifer Hoffman reizen ze naar Myanmar, waar ze aan den lijve ondervinden welke prijs er écht voor onze kleding wordt betaald. Het blijkt voor alle kandidaten een confronterende ontdekkingsreis naar de schaduwkant van de mode-industrie.

Amal, Sophie Maria, Demy, Floortje en Jason doorlopen alle schakels binnen de kledingketen. In zes afleveringen is te zien hoe ze onder erbarmelijke omstandigheden op katoenvelden werken, in ververijen en sweatshops aan de slag gaan en hoe het is om je geld te verdienen als kleermaker. Lukt het ze om voor hun eigen collectie duurzame alternatieven te vinden? 

Verder dan het prijskaartje
Met het programma wil de EO mensen inspireren om een bijdrage te leveren aan een eerlijke en duurzame wereld. De makers willen bewustwording creëren onder jongeren. “We zijn gewend dat er elk seizoen weer nieuwe kleding in de schappen hangt, die we voor een relatief klein prijsje kunnen kopen”, zegt EO-eindredacteur Herman Wegter. “Maar weten we ook hoe – onder welke omstandigheden - deze kleding wordt gemaakt? Dat willen we met dit programma laten zien. Kijken we verder dan het prijskaartje?”

Chemicaliën
“Ik dacht altijd dat het probleem vooral lag bij de lage lonen, slechte werkomstandigheden en natuurlijk kinderarbeid”, zegt presentatrice Jennifer Hoffman. “Maar ik heb mij nooit goed gerealiseerd dat het vooral ook om de chemicaliën gaat waarmee gewerkt wordt. De mensen die hierin moeten werken gaan eraan kapot, maar ook het land zelf. Die chemicaliën stromen zo de rivier in. Waaruit gedronken wordt en waarmee akkers worden besproeid. Hier verwoest je gewoon een land mee. Zodat wij hier een T-shirtje kunnen kopen van 10 euro. Dat krijg ik niet meer bij elkaar in mijn hoofd. Dus laten we op zoek gaan naar meer transparantie en goede alternatieven. Die zijn er gelukkig genoeg en steeds meer.”

Aflevering 1
In de eerste aflevering van het programma is te zien hoe Hoffman de jonge modemakers overrompelt met het bericht dat ze naar Myanmar gaan. Deze aflevering is op woensdag 14 november om 20.20 uur te zien op NPO 3.