Icon--npo spotify youtube twitter facebook instagram whatsapp linkedin mail search arrow-right menu arrow down clock Icon video audio camera snapchat theme location

MAF - Kleine vliegtuigen met een grote Missie

‘Wereldwijd van grote betekenis zijn voor mensen in de meest afgelegen gebieden, samenwerken met hele verschillende soorten christenen en daarmee schouder aan schouder staan om mensen te helpen’ dat spreekt Adri van Geffen na 15 jaar directeurschap van MAF-Nederland (Mission Aviation Fellowship) nog steeds het meeste aan. De organisatie heeft 130 vliegtuigen over de hele wereld. Voor de serie Bushpiloten spraken wij hem over zijn hulporganisatie en over zijn eigen betrokkenheid. 

Wat is MAF?

… een christelijke organisatie die door technische dienstverlening hulp wil bieden op gebied van zending, ontwikkelingshulp, noodhulp en medische hulp. We vliegen met 130 vliegtuigen in 30 landen. Daarvoor is elk jaar 100 miljoen euro nodig; Twee derde komt van donateurs, één derde komt van wat organisaties meebetalen aan de vluchten. De piloten doen hun werk uit roeping, ze leven allemaal van giften. Dat is teamwork met hun thuisfrontcommissies, die helpen steeds beter en structureler het geld te verzamelen.

Hoe is MAF ontstaan?

MAF is kort na de Tweede Wereldoorlog opgericht door gevechtspiloten. Bij toeval troffen een aantal elkaar en ze zeiden: We kunnen meer dan bommen gooien, we kunnen onze talenten inzetten voor het uitbreiden van Gods Koninkrijk! Dappere mensen die in kleine vliegtuigen zendelingen en bijbelvertalers afzetten in het oerwoud. Ze besloten samen te werken, maar in een los verband. Elk land had z’n eigen MAF, later zijn die organisaties steeds meer naar elkaar toe gegroeid. Vanaf de jaren negentig ontstond er één internationale MAF, eerst Europa, later de rest van de wereld. Canada en de VS staan nog op zichzelf. Maar dat staat wereldwijd de samenwerking niet in de weg.

MAF heeft wel 130 vliegtuigen
Adri van Geffen - MAF Directeur

Wanneer ben je zelf betrokken geraakt?

Ik heb in mijn jeugd in één zomer drie kampen geleid bij de Hervormde Jeugdbond. MAF verzorgde de collecte, toen nog maar een hele kleine club - ze bestonden twee jaar. De bestuursleden kwamen met zo’n enorme projector, filmspoelen vol beelden en verhalen van piloten. Geweldig! Dat wil ik graag, dacht ik meteen. Mijn buurman was instructeur op vliegveld Hilversum en ik wilde ook leren vliegen. Maar de kosten waren te groot, het paste niet met mijn baan. Ik werkte daarna in leidinggevende functies van hulporganisatie Dorcas tot Paleis het Loo. Vijftien jaar geleden kwam deze functie voorbij. Ik dacht terug aan die momenten op de HGJB-kampen en wist: Dit past bij mij. Het mooiste vind ik persoonlijk dat we onbereikbare gebieden bereikbaar maken en dat we binnen MAF met àlle verschillende kerken en soorten christenen samen werken, van charismatisch tot reformatorisch, onze mensen komen overal vandaan.

Als ik bushpiloot worden, wat moet ik doen?

Eerst moet je drie keer nadenken, en bidden. Als je dan nog steeds wilt, ga je naar de website en vul je wat in. Dan volgen gesprekken.

… geen ervaring nodig?

Nee. Af en toe, zoals onlangs, meldt zich een nieuwe kandidaat uit de Luchtmacht, maar dat gebeurt niet zo vaak. Of ze hebben privé al een PPL-brevet. Dan kunnen ze verder met de training van MAF. We hebben nu een vliegschool in de hangar hiernaast, waar we voor heel Europa de piloten opleiden. Maar het is een training, dus er vallen veel mensen af, niet iedereen is geschikt voor dit beroep.

Hebben jullie een bepaald type mens nodig? Cowboy’s? Avonturiers?

Nee juist niet, geen rambo’s en geen cowboy’s. Je moet bereid zijn tot vaste procedures, heel veel ligt vast vanwege de veiligheid -zeker in onze veraf-gebieden omdat je vaak op kleine riskante strips landt. Je moet natuurlijk stressbestendig zijn. En de partner moet ook helemaal mee willen en daar willen leven! Voor hen betekent dat: Niet zeker zijn van je eigen carrière. Dat is vaak nog wel een punt. We kiezen bijna altijd voor gezinnen, omdat dat voor het verblijf daar het beste is.

Hoe meten jullie resultaat of impact?

Dat is altijd heel lastig geweest omdat we werken voor zo’n 1500 hulporganisaties. We zetten momenteel een Ministry Effective Survey op: Alle mensen die betrokken zijn interviewen waarom het belangrijk is dat MAF betrokken is, wat als MAF weg is etc. Allemaal om onze impact beter in beeld te krijgen.

Het kan daarom gebeuren dat we ons terugtrekken: In Tanzania zijn de wegen sterk verbeterd en zijn we eigenlijk overbodig; we zitten nog maar in een paar buitengebieden. In Liberia gaan we juist opschalen. Eerst één vliegtuig, nu misschien twee vanwege de vraag.

Als organisaties wegtrekken en er komt niks in de plaats dan houdt ons werk ook op. In Papoea had je in het verleden heel veel zendingsorganisaties, nu minder. Toch zijn we gebleven, want de lokale bevolking wilde dat heel graag.

…vind je daarvan?

Dat is een prima ontwikkeling. Als organisaties kunnen overdragen naar de lokale bevolking juichen we dat zeker toe. Alleen - sinds het wegtrekken van organisaties zien we soms het land ook achteruitgaan -het is helaas niet altijd goed wat er gebeurt.

Je wilt bijdragen aan het Koninkrijk van God. Waarin heb jij Hem aan het werk gezien?

Ik mag vanuit mijn functie de piloten in het veld bezoeken. Heel inspirerend was de ontmoeting met dr. Steve. Een man van 80 jaar. Loopt als een kievit, je moet er hard achteraan wil je hem bijhouden! Steve is nog steeds bezig met honderden oogoperaties per jaar. Mensen worden door MAF in het binnenland opgehaald, geopereerd en weer terug gebracht. Ik zag bij een aantal mensen hoe enige tijd na de operatie de lapjes ervan af mochten: Stralende gezichten! Het evangelie van Jezus die blinden geneest komt dan heel dichtbij. Dat zie je dan gebeuren, weliswaar door een arts maar met hetzelfde effect. Dokter Steve doet dit vanuit zijn christen-zijn – Hij wil Jezus Christus volgen. Daar zie ik dan God aan het werk.

Zie wat MAF doet.

MAF is er voor mensen die in afgelegen gebieden leven; met 130 vliegtuigen en communicatiemiddelen maakt MAF hen bereikbaar voor hulp en het Evangelie. Meer dan 1.000 (hulp)organisaties doen dankzij MAF sneller, efficiënter en veiliger hun werk. Elke 5 minuten stijgt ergens ter wereld een vliegtuig op om te helpen.

P.S: MAF wil een extra vliegtuig in Zuid-Soedan inzetten. Helpt u mee?