Icon--npo spotify youtube twitter facebook instagram whatsapp linkedin mail search arrow-right menu arrow down clock Icon video audio camera snapchat

2Doc: De film die nooit afkwam

Donderdag 4 mei 2017, 22.55 uur NPO 2

4 april 2017 in het dossier Pers

Eind jaren ’70 werkte cineast Frans Bromet aan een film over holocaust overlever en kunstschilder Sieg Maandag. Hij was het jongetje van de beroemde foto in het Amerikaanse tijdschrift LIFE dat vlak na de bevrijding van concentratiekamp Bergen-Belsen zijn vrijheid tegemoetliep. De film 'Life’s Picture' werd destijds niet afgemaakt door een conflict tussen Bromet en de producent die een heroïsche film over de Tweede Wereldoorlog voor ogen stond, terwijl Bromet het juist klein en persoonlijk wilde houden. De film moest antwoord geven op de vraag hoe je verder kunt leven na het trauma van een concentratiekamp.

De excentrieke Sieg, die dat met verve deed, verhief zijn levenswijsheid tot kunst en probeerde dat met Bromet in de film te vatten door scènes na te spelen waarin Sieg na de oorlog de draad weer oppakte. Juist deze specifieke vorm stuitte op veel weerstand en luidde het vroegtijdige en roemloze einde in van een veelbelovend project. Wanneer Sarah Maandag, na de dood van haar vader in 2013, contact met Bromet opneemt en hem wijst op het oude filmmateriaal dat in haar ouderlijk huis op zolder ligt te verstoffen, besluiten Frans Bromet en zijn dochter Silvia het verhaal van Sieg Maandag alsnog te voltooien.

In deze film gaat Bromet in gesprek met de direct betrokkenen van toen. Hij diept de kwestie op en kijkt samen met hen naar oude fragmenten. Wat vonden zij van het voortijdig ter ziele gaan van de film? Frans spreekt met echtgenote Karen Maandag en hun kinderen Sarah en Simon. Aan de hand van foto’s en herinneringen komt het leven en karakter van Sieg tot leven. Trots en onbegrensd probeerde hij de oorlog zo goed en kwaad als het ging een plek te geven. Dat ging met veel humor gepaard maar ook met onrust en somberte. Het gezin Maandag werd geconfronteerd met zijn tragische kampverleden. Het schilderen bood Sieg een uitweg.
Achter de zoektocht naar antwoorden op de vraag waarom de film mislukte, toont zich een liefdevol monument van een overlever die ondanks de ellende die hij meemaakte een leven wist te creëren waarin optimisme en bezieling de boventoon voerde.

In samenwerking met de familie Maandag en &Bromet organiseert SBK een overzichtstentoonstelling van Sieg Maandags beste werk. Zijn schilderijen, tekeningen, beschilderde keramiek, evenals de documentaire 'De film die nooit afkwam' zijn te zien van 23/4 tot en met 10/5 bij SBK Kunstuitleen & Galerie, KNSM laan 307-309, Amsterdam.

2Doc: De film die nooit afkwam wordt uitgezonden door de Joodse programmering van de EO.