Icon--npo spotify youtube twitter facebook instagram whatsapp linkedin mail search arrow-right menu arrow down clock Icon video audio camera snapchat

Tijdens deze tiendaagse reis door Italië onder leiding van Andries Knevel volgen we de apostel Paulus op het laatste deel van zijn reis naar Rome. Na zijn zeereis kwam hij aan land in Puteoli (het huidige Pozzuoli) en ging over de Via Appia naar Rome. Onderweg voerde zijn weg langs Tres Tabaerne en de Appiusmarkt om uiteindelijk in Rome te arriveren. Gedurende deze reis krijgen we een indruk van de afstanden die de apostel moest afleggen, de tijd waarin dit alles plaatsvond en van het zendingswerk, dat hij ook tijdens deze laatste reis mocht verrichten.

Dag 1, woensdag 30 mei 2018
Vanaf Amsterdam vliegen we naar Napels (met overstap). Op de luchthaven worden we welkom geheten en per touringcar naar het hotel in Villaricca (een voorstad van Napels) gebracht. In de avond genieten we van een gezamenlijk diner.

Dag 2, donderdag 31 mei 2018
Vandaag gaan we terug naar de dagen van het Romeinse Rijk en brengen een bezoek aan Pompei, de stad die in 79 na Chr. werd bedolven onder een uitbarsting van de nabijgelegen vulkaan Vesuvius. Vandaag is Pompei een van de beroemdste en meest fascinerende archeologische vindplaatsen ter wereld. Na dit bezoek vervolgen we onze weg naar de veroorzaker van dit natuurgeweld, de Vesuvius zelf. We rijden met onze touringcar een stuk omhoog richting de top om zo een indruk te krijgen van deze nog altijd actieve vulkaan. We lunchen in deze omgeving en ook Andries Knevel zal zijn eerste meditatie hier houden. Tijdens de lunch proeven we wijn die van druiven worden gemaakt die op de hellingen van de Vesuvius worden geteeld. In de smaak van de wijn komen de aroma’s van lava en as terug. In de middag maken we een stadstour door Napels. ’s Avonds genieten we met elkaar van een diner.

Dag 3, vrijdag 1 juni
Na het ontbijt checken we uit en vertrekken we naar de havenplaats Pozzuoli, dat in de dagen van Paulus Puteoli heette. In deze havenstad kwam Paulus aan land (Hand. 28:14), en verbleef er zeven dagen. We bezoeken samen met onze gids dit stadje, lunchen hier en zien de vele overblijfselen uit de Romeinse tijd. Hierna rijdt de bus ons langs de Flavische velden en de Solfatara bronnen. Onderweg zal ook Andries Knevel een meditatie verzorgen. In de middag reizen we door naar Anzio, onze verblijfplaats voor de komende drie nachten. Ons hotel ligt aan de kust en heeft een eigen strand voor de gasten en een heerlijk zwembad. ’s Avonds dineren we gezamenlijk in het hotel.

Dag 4, zaterdag 2 juni 2018
Na het ontbijt bezoeken we de overblijfselen van de Appiusmarkt en Tres Tabernae. Op deze plaats kwamen de metgezellen van Paulus, die in Rome verbleven, hem tegemoet (Hand. 28:15). Andries Knevel zal ons op deze plek hier meer over vertellen. ’s Middags bezoeken we Castel Gandolfo, het zomerverblijf van de Paus. Sinds de 17e eeuw brengen de pausen hun zomer door in dit kasteel, gelegen aan het Albaanse meer, 30 kilometer ten zuiden van Rome.

Dag 5, zondag 3 juni 2018
Vandaag genieten we van een rustdag. In de tuin van het hotel wordt een dienst gehouden waar Andries Knevel voor zal gaan. We genieten samen van de lunch en de middag is ter vrije besteding. In de avond staat er een diner klaar in het hotel.

Dag 6, maandag 4 juni 2018
We verlaten ons hotel en gaan op weg naar Rome waar we aan het einde van de ochtend arriveren. Bij binnenkomst in Rome maken we een korte rondrit, waarbij we langs het Colosseum, Forum Romanum en het Circus Maximus rijden. Hierna worden we naar ons hotel gebracht dat vlakbij het St. Pietersplein ligt. In de middag brengen we een bezoek aan de Grote Synagoge van Rome met daarin ook het Museo Ebraico. Daaromheen ligt de Joodse wijk, waar Paulus verbleef (S. Paolo alla Regola). Hier genieten we van een uitgebreide rondleiding. In de avond dineren we weer met elkaar.

Dag 7, dinsdag 5 juni 2018
Na het ontbijt verdiepen we ons in het verhaal van Paulus, waarbij een deskundige Nederlandse gids ons begeleid. We kunnen een klein stukje van de oorspronkelijke Via Appia Antica te voet afleggen. Langs deze route zal Andries Knevel ons ook meenemen in het verhaal van Paulus. Want over deze weg is Paulus Rome binnengekomen. Ook komen we langs de Quo Vadiskerk, waar volgens de overlevering Petrus een ontmoeting met Jezus gehad zou hebben. Hierna bezoeken we de Catacomben van San Callisto, een plaats waar in de Romeinse tijd de christenen hun doden begroeven. Na de lunch vervolgen we onze weg naar de basiliek Sint Paulus buiten de Muren, gebouwd op het graf van Paulus. Tot slot bezoekt u Tre Fontane, de plaats waar Paulus zou zijn onthoofd.

Dag 8, woensdag 6 juni 2018
Vanmorgen maken we kennis met de oude binnenstad van Rome. We wandelen naar de Trevi Fontein, het Pantheon en de Piazza Navona. Hierna worden we ontvangen in de kerk waar Antoine Bodar naast woont, de Santa Maria dell’ Anima. Hij leidt ons hier rond en laat ons o.a. het graf van de enige Nederlandse Paus, Adrianus VI, zien. De middag is vrij om de stad om op eigen gelegenheid verder te verkennen, te winkelen of te genieten van een kop cappuccino of espresso op één van de talrijke terrassen, die Rome rijk is.

Dag 9, donderdag 7 juni 2018
Een volledige dag voor een bezoek aan Vaticaanstad. De dag begint met een bezoek aan de St. Pieter, één van de beroemdste kerken ter wereld. Het is de belangrijkste basiliek binnen het Rooms- katholicisme. De kerk is gebouwd boven de plaats waar men het graf van Petrus vermoed en is een waar museum met kunstwerken van beroemde artiesten als Michelangelo en Bernini. Facultatief bestaat de mogelijkheid de koepel te bezoeken en aan de buitenzijde te genieten van een prachtig uitzicht over Rome en de wijde omgeving (exclusief). ’s Middags bezoeken we het Vaticaans Museum met als hoogtepunt de beroemde Sixtijnse kapel met de schitterende schilderingen van Michelangelo. In de avond sluiten we de reis gezamenlijk af.

Dag 10, vrijdag 8 juni 2018
Een bijzondere reis is ten einde. We worden naar de luchthaven gebracht voor de rechtstreekse terugvlucht naar Amsterdam.