Icon--npo spotify youtube twitter facebook instagram whatsapp linkedin mail search arrow-right menu arrow down clock Icon video audio camera snapchat

EO Visie organiseert een unieke retraitereis naar Zuid-Frankrijk. In samenwerking met Chemin Neuf is dit bijzondere programma tot stand gekomen. Het thema ‘God ontmoeten in de stilte’ komt in het bijzonder tot uiting tijdens de 48-uurs stilte retraite. Het is ook de rode draad tijdens de hele reis. We verblijven in Maison Forte de Montagnieu waar we meedraaien in het ritme van het klooster. We brengen een bezoek aan de abdij van Hautecombe vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over het Lac du Bourget. Naast bezinning is er tijdens deze reis ook tijd voor het ontdekken van het oude centrum van Lyon, maken we een mooie vaartocht over de Rhône en bezoeken we Basilique Notre-Dame de Fourvière met een schitterend uitzicht over geheel Lyon. Bent u op zoek naar bezinning en stilte in combinatie met een bezoek aan Lyon dan nodigen wij u van harte uit om deel te nemen aan deze retraite reis!

Dag 1 • maandag 1 oktober 2018 • heenreis
Aan het eind van de morgen vertrekken we voor een bijzondere reis naar het zuiden van Frankrijk. Vanaf Schiphol vliegen we naar Lyon. Bij aankomst staat de dubbeldeks touringcar voor ons klaar voor vertrek naar Maison Forte de Montagnieu in Soleymieu. Onderweg brengen we een bezoek aan het middeleeuwse stadje Pérouges. Dit versterkte dorp is op een heuvel gelegen en behoort tot één van de mooiste dorpen van Frankrijk. Onder leiding van gidsen maken we een wandeling door de smalle straatjes en langs pittoreske gebouwen. Houdt uw camera in de aanslag! Vervolgens rijden we verder naar het klooster. Na aankomst krijgen we onze kamer toegewezen en genieten we aansluitend van een eenvoudige maar smakelijke maaltijd. Vanavond vindt het welkomstprogramma plaats.

Dag 2 • dinsdag 2 oktober 2018 • stilte retraite
Na het ontbijt krijgen we een inleiding op het kloosterleven en vangt de 48-uur in stilte aan. Vanaf nu bepaalt het klooster het ritme van de dag. Aan de hand van korte inleidingen door zuster Ruth en Marco van der Straten, leren we om de Bijbel tijdens persoonlijke gebedstijden tot ons te laten spreken. En vooral: we luisteren in de stilte naar God.

Dag 3 • woensdag 3 oktober 2018 • stilte retraite
Vanuit het klooster is er vandaag gelegenheid voor een gebedswandeling en in de avond staat er een film of concert op het programma.

Dag 4 • donderdag 4 oktober 2018 • abdij van Hautecombe
We sluiten de 48-uurs stilteretraite af. Na het ontbijt vertrekken we naar de abdij van Hautecombe. Deze abdij van Chemin Neuf is prachtig gelegen aan het Lac du Bourget vanwaar we een schitterend vergezicht hebben. Aan het eind van de middag rijden we weer terug naar klooster Maison Forte de Montagnieu in Soleymieu voor diner en overnachting. ’s Avonds is er een speciaal programma om de opgedane ervaringen tijdens de stiltedagen te verwerken.

Dag 5 • vrijdag 5 oktober 2018 • Lyon
Vandaag bezoeken we Lyon, de tweede stad van Frankrijk. Onder leiding van gidsen maken we een mooie stadswandeling door Vieux Lyon, het oude centrum van de stad dat uitgeroepen is tot werelderfgoed. Lyon was in de Renaissance bekend om haar zijde-industrie. We dwalen door de beroemde ‘traboules’ smalle overdekte steegjes die werden gebruikt door zijdewerkers om hun textiel te vervoeren. We zien o.a. de Saint Jean kathedraal en bezoeken Rue Juiverie, de joodse wijk waar tot eind 14e eeuw veel Joden woonden. Vervolgens hebben we vrije tijd en lunchgelegenheid bij één van de vele restaurantjes. Vanmiddag maken we een mooie vaartocht over de Rhône en zien zo het rijke centrum aan ons voorbij glijden. Aansluitend bezoeken we Basilique Notre-Dame de Fourvière dat we per kabeltreintje bereiken. Onder leiding van gidsen ontdekken we deze rijk gedecoreerde basiliek en betreden we verborgen plaatsen zoals de zolder en zien we het grote carillon. Vanaf het St Michael terras genieten we van het prachtige uitzicht over de stad en wie wil kan zelfs de panoramatoren beklimmen.
We dineren vanavond in een typische ‘bouchon’, een authentiek restaurant waar lokale specialiteiten geserveerd worden. Na het diner in Lyon zullen we naar het nabijgelegen hotel ibis Lyon Bron Eurexpo gebracht worden voor overnachting. Gezamenlijk sluiten we het thema van deze retraiteweek af tijdens een dagsluiting.

Dag 6 • zaterdag 6 oktober 2018 • terugreis
De ochtend is ter vrije besteding. Na de lunch staat de touringcar voor ons klaar en worden we naar het vliegveld van Lyon gebracht. Later op de dag arriveren we weer in Amsterdam. We kijken terug op een reis vol bezinning, rust en inspiratie.

Onder voorbehoud van wijzigingen.